Orgány
ochrany přírody jsou vymezeny zákonem č.114/92 Sb. o chraně přírody
a krajiny v platném znění. Těmito orgány jsou v našem regionu Hostýnských
vrchů a blízkém okolí:
|
jednotlivé
obce podle zákona o obcích
|
|
Městský
úřad Bystřice pod Hostýnem
|
|
Město
Bystřice pod Hostýnem
Městský úřad Bystřice pod Hostýnem
|
|
Kraj
Zlín
Krajský úřad Zlín
|
|
MŽP
ČR
|
|
ČIŽP
- oblastní inspektorát Olomouc
|
§71
Účast obcí
(1) Obce
se prostřednictvím svých orgánů zapojují do ochrany přírody a krajiny
ve svých územních obvodech. Vyjadřují se zejména k vyhlašování a
rušení zvláště chráněných území, památných stromů a jejich ochranných
pásem.
(2) Orgány státní ochrany přírody jsou povinny spolupracovat s obcemi,
předkládat jim požadované podklady a informace, poskytovat potřebná
vysvětlení k zásahům do přírody i způsobům její ochrany, zejména
pokud takové zásahy mohou nepříznivě ovlivnit prostředí v obci nebo
omezit výkon práv jejích obyvatel.
(3) Obce jsou ve svém územním obvodu účastníkem řízení podle tohoto
zákona, pokud v téže věci nerozhodují jako orgány ochrany přírody.
§76
Působnosti obecních úřadů a pověřených obecních úřadů
(1)
Obecní úřady
a) povolují s výjimkou území národních parků kácení dřevin a jsou
oprávněny k pozastavení, omezení nebo zákazu kácení dřevin podle
§8, ukládají náhradní výsadbu podle §9 s výjimkou území národních
parků a vedou přehled pozemků vhodných k náhradní výsadbě podle
§9 odst. 2,
b) vedou přehled o veřejně přístupných účelových komunikacích, stezkách
a pěšinách ve svém správním obvodu podle §63 odst. 1.
(2)
Pověřené obecní úřady
a) vydávají závazná stanoviska k zásahům do registrovaných krajinných
prvků (§4 odst. 2) a registrují významné krajinné prvky,
b) vyhlašují památné stromy a jejich ochranná pásma, zajišťují jejich
ochranu, popřípadě ruší jejich ochranu (§46),
c) podílejí se na vytváření ústředního seznamu ochrany přírody pro
svůj správní obvod (§42 a 47),
d) vydávají souhlas ke zřizování nebo rušení cest (§63 odst. 1).
§77
Působnost obcí a obecních úřadů s rozšířenou působností
(1) Obce s rozšířenou působností mohou vydávat pro svůj správní
obvod nařízení podle §5 odst. 1 k omezení nebo zákazu rušivé činnosti.
(2) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ve svém správním obvodu,
nejde-li o národní park nebo chráněnou krajinnou oblast nebo jejich
ochranné pásmo,
a) vymezují a hodnotí místní systém ekologické stability (§4 odst.
1),
b) vedou výpisy z ústředního seznamu ochrany přírody (§42 a 47)
ve svém správním obvodu,
c) mohou vyzvat k prokázání povoleného způsobu nabytí zvláště chráněné
rostliny, zvláště chráněného živočicha nebo rostliny a živočicha
chráněného podle mezinárodních úmluv (§54 odst. 1) a vyzvat k prokázání
totožnosti (§54 odst. 2),
d) ukládají opatření podle §66,
e) vykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny (§85),
f) rozhodují o možnosti a podmínkách uvedení do původního stavu
podle §86 odst. 1 a ukládají povinnosti provést přiměřená náhradní
opatření podle §86 odst. 2,
g) ukládají pokuty za přestupky podle §87 vyjma §87 odst. 1 písm.
g) a §87 odst. 3 písm. i), pokud se jedná o jedince druhů chráněných
podle zvláštního právního předpisu, 43)
h) ukládají pokuty za protiprávní jednání podle §88 vyjma §88 odst.
1 písm. n) a §88 odst. 2 písm. k), pokud se jedná o jedince druhů
chráněných podle zvláštního právního předpisu, 43)
i) odebírají nedovoleně držené jedince podle §89, vyjma jedinců
druhů chráněných podle zvláštního právního předpisu. 43)
(3) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností dále ve svém správním
obvodu vykonávají státní správu v ochraně přírody a krajiny, není-li
příslušný jiný orgán ochrany přírody (§76, 77a, 79, 80) a nejde-li
o území národního parku, chráněné krajinné oblasti nebo jejich ochranného
pásma.
§77a
Působnost krajů a krajských úřadů
(1) Kraje zpracovávají ve spolupráci s ministerstvem prognózy, koncepce
a strategie ochrany přírody ve své územní působnosti, nejde-li o
národní park nebo chráněnou krajinnou oblast, národní přírodní rezervaci,
národní přírodní památku nebo jejich ochranné pásmo.
(2) Kraje mohou vydávat nařízení o zřízení přírodního parku a stanovit
omezení využití jeho území (§12 odst. 3) a zajišťují péči o ně.
(3) Krajské úřady ve svém správním obvodu, nejde-li o území národního
parku nebo chráněné krajinné oblasti nebo jejich ochranného pásma,
a) vymezují a hodnotí regionální systém ekologické stability (§4
odst. 1),
b) vydávají závazné stanovisko ke schválení lesních hospodářských
plánů a lesních hospodářských osnov (§4 odst. 3),
c) vydávají souhlasy k povolení ke zpřístupňování nebo změně využití
jeskyní (§10 odst. 2),
d) vyhlašují přírodní rezervace (§33) a přírodní památky (§36) jejich
ochranná pásma, stanoví jejich bližší ochranné podmínky (§33 a 36)
a zajišťují péči o ně,
e) rozhodují o omezení výkonu práva myslivosti a rybářství v přírodních
rezervacích (§34 odst. 2),
f) udělují výjimky (§43) ze zákazů v přírodních rezervacích (§34
odst. 1),
g) vydávají souhlasy k činnostem stanoveným v bližších ochranných
podmínkách přírodních rezervací a přírodních památek (§44 odst.
2),
h) vydávají předchozí souhlasy k činnostem podle §37 odst. 2 na
území ochranných pásem přírodních rezervací a přírodních památek,
i) schvalují plány péče o přírodní rezervace a přírodní památky
(§38 odst. 2),
j) sjednávají smlouvy o zřízení přírodních rezervací a přírodních
památek včetně jejich ochranných pásem (§39),
k) vydávají předchozí stanovisko a mohou uložit náhradní ochranné
opatření podle §50 odst. 3,
l) zajišťují záchranné programy ohrožených zvláště chráněných druhů
rostlin a živočichů (§52),
m) povolují výjimky z ochranných podmínek ohrožených zvláště chráněných
druhů rostlin a živočichů (§56),
n) mohou vyzvat k prokázání povoleného způsobu nabytí zvláště chráněné
rostliny, zvláště chráněného živočicha nebo rostliny a živočicha
chráněného podle mezinárodních úmluv včetně druhů rostlin a živočichů
chráněných zvláštním právním předpisem 43) (§54 odst. 1) a vyzvat
k prokázání totožnosti (§54 odst. 2),
o) vedou výpisy z ústředního seznamu ochrany přírody pro svůj správní
obvod (§42 a 47),
p) podávají návrhy na vyvlastnění (§60 odst. 2) a mohou převést
právo hospodaření k nemovitosti (§60 odst. 3),
q) ukládají opatření podle §66,
r) ukládají pokuty podle §87 odst. 1 písm. g), §87 odst. 3 písm.
i), §88 odst. 1 písm. n) a §88 odst. 2 písm. k), pokud se jedná
o jedince druhů chráněných podle zvláštního právního předpisu, 43)
s) odebírají podle §89 nedovoleně držené jedince druhů chráněných
podle zvláštního právního předpisu, 43)
t) vykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny (§85),
u) spolupracují s ostatními správními úřady a orgány na zajišťování
ekologické výchovy a vzdělání,
v) jsou odvolacími orgány proti rozhodnutím vydaným obecním úřadem,
pověřeným obecním úřadem nebo obecním úřadem obce s rozšířenou působností.
(4) Zahájí-li řízení v téže věci (§66) tentýž den obecní úřad obce
s rozšířenou působností a krajský úřad, provede řízení obecní úřad
obce s rozšířenou působností. Krajský úřad v takovémto případě řízení
zastaví.
§79
Působnost ministerstva životního prostředí
Působnost ministerstva životního prostředí
(1) Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní
správy ochrany přírody v České republice.
(2) Ministerstvo životního prostředí
a) zpracovává ve spolupráci s kraji v samostatné působnosti prognózy
a koncepce strategie ochrany přírody v České republice,
b) koordinuje státní vědeckovýzkumnou činnost v oboru ochrany přírody
a krajiny,
c) spolupracuje s ministerstvem školství České republiky v zajišťování
ekologické výchovy a vzdělávání,
d) zabezpečuje mezinárodní spolupráci České republiky v oboru ochrany
přírody a krajiny.
(3) Ministerstvo životního prostředí dále
a) provádí vymezení a hodnocení nadregionálního systému ekologické
stability,
b) vydává vyhlášky, kterými se vyhlašují národní přírodní rezervace
(§28) a národní přírodní památky (§35), zvláště chráněné druhy rostlin
a živočichů (§48) a nerostů (§51) a jimiž se stanoví bližší podmínky
jejich ochrany,
c) vymezuje zóny ochrany přírody národních parků (§17), chráněných
krajinných oblastí (§27),
d) schvaluje plán péče o národní park (§18), národní přírodní rezervaci
a národní přírodní památku (§38) a plán péče chráněné krajinné oblasti
(§27),
e) zajišťuje záchranné programy (§52) kriticky ohrožených a silně
ohrožených druhů rostlin a živočichů,
f) uděluje výjimky z ochranných podmínek zvláště chráněných kriticky
a silně ohrožených druhů rostlin, živočichů a výjimky z ochranných
podmínek nerostů (§56),
g) uděluje souhlasy k činnostem v národních přírodních rezervacích
a v národních přírodních památkách (§30, 31, §37 odst. 2 a §44 odst.
2) a výjimky z ochranných podmínek v těchto územích (§43), pokud
je nepřenese na správu,
h) je odvolacím orgánem proti rozhodnutím vydaným orgánem kraje
v přenesené působnosti či správou,
i) vykonává funkci ústředního orgánu státní správy ve věcech lesního
hospodářství národních parků a schvaluje lesní hospodářské plány
pro lesy v národních parcích a jejich ochranných pásmech,
j) vydává povolení k vývozu paleontologických nálezů (§11 odst.
3), k vývozu zvláště chráněných rostlin, živočichů a nerostů (§53),
k výzkumu v národních přírodních rezervacích, národních přírodních
památkách a kriticky či silně ohrožených druhů rostlin a živočichů
(§73),
k) vydává souhlas k vývozu či dovozu rostlin a živočichů chráněných
mezinárodními úmluvami (§5 odst. 6),
l) vykonává působnost orgánu ochrany přírody na pozemcích určených
pro účely obrany státu, 35) není-li zákonem stanoveno jinak (§91),
m) oznamuje záměr k vyhlášení národního parku, chráněné krajinné
oblasti a národní přírodní rezervace (§40 odst. 1),
n) vydává předchozí stanovisko ke způsobu běžného obhospodařování
(§49 odst. 4),
o) řídí činnost správ a plní jiné úkoly stanovené tímto zákonem.
§80
Působnost České inspekce životního prostředí
(1) Česká
inspekce životního prostředí (dále jen "inspekce") dozírá,
jak jsou orgány veřejné správy vyjma ústředních orgánů, právnickými
a fyzickými osobami dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí
týkající se ochrany přírody a krajiny. Inspekce zjišťuje a eviduje
případy ohrožení a poškození přírody a krajiny, jejich příčiny a
osoby odpovědné za jejich vznik nebo trvání. Inspekce je oprávněna
vyžadovat prokazování původu a totožnosti podle §54, ukládat opatření
podle §66, rozhodovat o možnosti a podmínkách uvedení do původního
stavu podle §86 odst. 1, ukládat povinnost provést přiměřená náhradní
opatření podle §86 odst. 2 a odebírat nedovoleně držené jedince
podle §89.
(2) Inspekce je oprávněna v případech hrozící škody nařídit omezení,
případně zastavení škodlivé činnosti až do doby odstranění jejich
nedostatků a příčin.
(3) Inspekce ukládá právnickým a fyzickým osobám pokuty za porušení
povinností při ochraně přírody a krajiny podle tohoto zákona. Inspekce
může zahájit řízení o uložení pokuty pouze tehdy, nezahájil-li je
již obecní úřad obce s rozšířenou působností, krajský úřad nebo
správa. Pokud řízení o pokutě zahájí obecní úřad obce s rozšířenou
působností, krajský úřad nebo správa a inspekce ve stejný den, provede
řízení o uložení pokuty obecní úřad obce s rozšířenou působností,
krajský úřad nebo správa. O zahájení řízení o uložení pokuty se
inspekce a obecní úřad obce s rozšířenou působnsotí, krajský úřad
nebo správa vzájemně informují. O odvolání proti rozhodnutí inspekce
rozhoduje ministerstvo životního prostředí.
(4) Úkoly inspekce plní inspektoři, kteří se prokazují služebními
průkazy.
|